مشاوره بازار خرده فروشی برق

تجارت برق در بازار خرده فروشی برق

 

بازار خرده فروشی برق، قسمتی از بازار برق و بازار بورس انرژی است که اجازه می‌دهد، افرادی در آن به عنوان واسطه عمل کرده و برق مورد نیاز مصرف کنندگان را خریداری کنند و در اختیار مصرف کنندگان خرد و جزئی قرار دهند. این بازار اختیار مشتریان را بیشتر کرده و به آنان اجازه می‌دهد تامین‌کننده برق خود را انتخاب کنند. این بازار اختیار فروشندگان را نیز گسترش خواهد داد.

خرده‌فروشان به عنوان واسطه عمل می‌کنند، برق مورد نیاز خود را از تالار عمده فروشی بورس انرژی به صورت عمده‌فروشی، با توجه به پیشنهادهای تولیدکنندگان خریداری می‌نمایند. نقش بازار عمده فروشی بورس صدور اجازه انجام معاملات بین تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و سایر واسطه‌ها برای تحویل کوتاه مدت برق و یا برای تحویل آن در آینده است.

 

تجارت برق یا خرده فروشی برق 

تعریف

شرکت خرده فروش، نهادی واسطه‌ای است که وظیفه خرید برق از بورس انرژی، بازار عمده فروشی برق و همچنین تولیدات پراکنده و فروش آن به مشترکینی که مجوز خرید مستقیم برق خود را ندارند، دارا می باشد. 

·         خرده‌فروش برق در محیطی رقابتی با دیگر خرده‌فروشان و با مدیریت ریسک در خرید و فروش و ارائه خدمات جانبی در محیط بازار برق و نیز مشترکان سعی بر جلب مشتریان بیشتر و افزایش سود پایدار خود دارند. 

·         خرده‌ فروشان با ارائه قراردادهای مدت دار (1، 2، 3، 6 و 12 ماهه) و با قیمتی که تابع محدودیت سقف قیمتی اعلامی توسط رگولاتور بازار خرده‌فروشی می باشد، با مشتریان نسبت به فروش برق و خدمات متقابل به  همدیگر اقدام می نمایند.

·        خرده فروش می تواند نسبت به باز خرید و یا باز فروش در بورس انرژی اقدام نماید.

·        خرده فروشان می توانند ازنیروگاه های تولید پراکنده قسمتی از توان خود را تامین نمایند.

 

  

 

شرکت بازرگانی برق یا شرکت خرده فروشی

وظائف و مسئولیت

·          انجام کلیه خدمات مشترکان شامل: فروش انشعاب، اعمال تغییرات انشعاب، پیگیری امور فنی از شرکت توزیع به نیابت از مشتریان و...

·         ‌پیش بینی تقاضای مشتریان تحت پوشش

·         قرائت، تهیه صورتحساب و وصول مطالب

·         حفاظت از حقوق مشتریان در قبال عدم تداوم و سطح کیفیت مورد انتظار از سوی شرکت توزیع

·          فعال‌سازی مشتریان به منظور حضور در برنامه های مدیریت مصرف

·         شناسایی انشعابات غیرمجاز و ممانعت قانونی در مقابل آن ها با هماهنگی شرکت توزیع

·         تست دوره ای کنتورها

·         هماهنگی برای وصل و قطع انشعاب

 

 

ریسک حجم  

در بازار خرده‌فروشی برق، پیش‌بینی میزان دقیق مصرف و تولید ناممکن است، مثلاً نمی‌توان میزان مصرف مصرف کنندگان در چند روز آینده را دقیق پیش‌بینی کرد، یا نمی‌توان کمبود سوخت و اشکالات فنی نیروگاه را پیش‌بینی نمود.  

بنابراین ممکن است گاهی میزان خرید خرده‌فروشان از میزان مصرف کمتر باشد که این امر (یعنی بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه) ممکن است منجر به ناپایداری شدید قیمت‌ها شود. برای خنثی کردن مشکلات احتمالی ناشی از این پدیده، که اصطلاحاً به آن "ریسک حجم" گفته می‌شود، بین خرده‌فروشان و عمده‌فروشان قراردادهایی منعقد می‌شود که روش اجرای این قراردادها با توجه به آداب رسوم منطقه‌ای و ساختار بازار برق متفاوت است.

 

 

 

درباره ما

 
شرکت نوآوران آرمان پويا يکي از شرکت‌هاي عضو مشارکت "گروه مهام شرق" مي‌باشد که در جهت گسترش فعاليت‌هاي گروه در حوزه‌هاي بازرگاني، تأمين کالاهاي صنعتي و عمومي و همچنين مشاوره، تحقيق و آموزش در زمينه بازار برق و بورس انرژي تاسيس گرديده است.
 

تماس با ما

سعادت آباد، بلوار مدیریت ، بلوار فرهنگ ، کوی فرهنگ ، فرهنگ ششم ، پلاک ۲ ، طبقه دوم
 

41763000(21)98+

نمابر : 41763300-021

info@noapco.com